Tempo prac na budowie Trasy Mostu Północnego nie zwalnia ani na chwilę. Każdy dzień sprzyjającej pogody to widoczne postępy w realizacji inwestycji.
Zdjęcia z ostatnich tygodni prac najlepiej to obrazują:
http://www.zmid.waw.pl/index.php?id=393
Po zmianie organizacji ruchu na ul. Modlińskiej, przejazd w kierunku centrum odbywa się już nowo wybudowaną jezdnią. Dzięki rozebraniu starej nawierzchni rozpoczęły się prace przy budowie wiaduktu w ulicy Modlińskiej, którym kierowcy będą mogli przejechać nad skrzyżowaniem z Trasą Mostu Północnego. Wiadukty będą zapewniały po dwa pasy ruchu w obydwu kierunkach.
W tej chwili trwają prace nad posadowieniem obiektu. Wbijane są ścianki szczelne tworzące komory fundamentów. W samych komorach podłoże wzmacniane jest za pomocą kolumn DSM (Deep Soil Mixing). W miejscach, w których nad fundamentami przebiega linia wysokiego napięcia grunt zostanie wzmocniony metodą jet-grouting.
Kilka słów o tych technikach:
Kolumny DSM – Deep Soil Mixing – polska nazwa to technologia wgłębnego mieszania na mokro i polega na formowaniu w podłożu pionowych kolumn poprzez mechaniczne zmieszanie zaczynu cementowego z materiałem gruntowym. W czasie wykonywania kolumny w grunt wwiercane jest mieszadło z rdzeniem rurowym, przez który tłoczony jest zaczyn cementowy. Mieszadło jest kilkukrotnie podnoszone i opuszczane i obraca się wokół swojej osi.
Jet-grouting – w pierwszej fazie w grunt wprowadzana jest rura iniekcyjna. Na jej końcu znajduje się dysza tłocząca płuczkę wodną umożliwiająca zagłębianie rury. Po osiągnięciu zadanej głębokości dolna dysza zostaje zamkniętą przez jedną lub dwie dysze boczne tłoczony jest zaczyn cementowy. Rura jest powoli podnoszona i obracana a zaczyn pod ciśnieniem do 600 atmosfer tworzy kolumnę.
W rejonie ulicy Obrazkowej trwają ostatnie prace przy przebudowie linii wysokiego napięcia. Od początku października prąd płynie już pod ziemią, a obecnie trwa demontaż linii napowietrznej. Odłączenie linii 110kV umożliwiło rozpoczęcie prac przy zachodnim przyczółku wiaduktu nad ulicą Projektowaną.
W miejscu przyszłego węzła trasy z ulicą Myśliborską widać już zarys wiaduktu. Trwają tu także prace nad nową jezdnią, która przy sprzyjającej pogodzie ma być gotowa jeszcze w tym roku.
Ostatnie prace realizowane są także przy wiadukcie nad ul. Świderską. Gotowe są już schody oraz szyb windy prowadzące na przystanek tramwajowy umieszczony na obiekcie.
Przy wschodnim przyczółku budowanego mostu nad Wisłą zamontowane zostały szalunki przejezdne, czyli wózki wykorzystywane do zbrojenia i betonowania płyty wierzchniej mostu. Ta lekka konstrukcja pozwala znacznie skrócić czas wykonywania prac. Dzięki zastosowanej technologii wykwalifikowana ekipa jest w stanie wykonywać 20-metrowy odcinek płyty w 10 dni roboczych. Docelowo na konstrukcji mostu Północnego będzie pracowało 8 takich wózków.
Na wschodniej podporze nurtowej zamontowano już dwa pierwsze elementy konstrukcji mostu. Do montażu dwóch najcięższych elementów mostów drogowych wykorzystano dwa dźwigi kratowe o udźwigu maksymalnym 600 oraz 400 ton. Analogiczny element mostu tramwajowego jest jeszcze cięższy dlatego zostanie zamontowany z mniejszych elementów, już przy pomocy tylko jednego dźwigu. W drugim tygodniu października rozpoczęło się zbrojenie i betonowanie ławy zachodniej podpory nurtowej.
Przy zachodnim przyczółku mostu trwają ostatnie prace przy nasypie. Wykonane zostały już wszystkie płyty przejściowe mostu. Oprócz wąskiego odcinka pozostawionego jako przejazd dla maszyn, nasyp ciągnie się już od zachodniego przyczółku aż do wiaduktu prowadzącego Trasę Mostu Północnego nad Wisłostradą.
Po zamknięciu i rozebraniu we wrześniu zachodniej jezdni Wisłostrady, rozpoczęły się prace przy drugiej połowie wiaduktu, którym ulica Prozy poprowadzona zostanie pod Wisłostradą. Tuż obok powstaje również tunel tramwajowy.
Przy zachodnim przyczółku wiaduktu nad ul. Marymoncką rozpoczął się montaż ścian oporowych, utrzymujących nasyp Trasy Mostu Północnego.