3 czerwca 2009 r. rozpoczęła się budowa pierwszego odcinka Trasy Mostu Północnego – od węzła z ul. Modlińską do węzła z ul. Pułkową. Od tego dnia minęło właśnie pół roku. Realizacja wartej prawie miliard złotych inwestycji drogowej przebiega zgodnie z harmonogramem i ma być zakończona na przełomie 2011 i 2012 roku.
Co się działo przez sześć miesięcy ?
W trakcie pierwszych tygodni budowy prowadzono prace związane ze wzmacnianiem i stabilizacją terenu, po którym przebiegać będzie nowa trasa. Po stronie bielańskiej wymagało to umieszczenia w gruncie ponad 6000 kolumn żwirowych, po stronie białołęckiej wymiany i zagęszczenia gruntu na obszarze 32 000 m2. Trwały także rozbiórki zabudowań znajdujących się na nieruchomościach przejętych pod budowę trasy.
W wakacje rozpoczęto pierwsze prace mostowe polegające na wwiercaniu pali pod przyczółki mostu. Ruszyły także roboty związane z wykonywaniem nasypu pod budowę węzła Pułkowa, w tym wiaduktów i zjazdów.
Na Białołęce wykonano nasyp pod trasę mostową i rozpoczęto budowę wiaduktów drogowych nad ul. Świderską i przy ul. Obrazkowej.
Równolegle po obydwu stronach Wisły prowadzone były prace przy przebudowie mediów podziemnych, w tym gazociągu, kanalizacji i sieci teletechnicznej oraz energetycznej.
Sierpień przyniósł pierwsze zmiany w organizacji ruchu. Dotyczyły one Wybrzeża Gdyńskiego i były związane z rozpoczęciem budowy wiaduktu drogowego oraz kładki dla pieszych nad Wisłostradą.
Kolejne prace, tym razem związane z budową wiaduktu w Marymonckiej nad trasą tramwajową, spowodowały we wrześniu konieczność zwężenia ul. Zgrupowania AK Kampinos.
W październiku nowa organizacja ruchu pojawiła się na ul. Modlińskiej, która została zwężona o jeden pas w rejonie skrzyżowania z ul. Obrazkową. Umożliwiło to budowę wzdłuż ulicy ciepłociągu oraz wodociągu.
Co obecnie na budowie?
Na węźle trasy mostowej z ul. Marymoncką trwają prace przy budowie wiaduktów drogowych nad ul. Marymoncką oraz nad torami tramwajowymi i projektowaną ul. Prozy.
W ramach węzła z ul. Pułkową budowany jest obecnie wiadukt drogowy oraz kładka dla pieszych nad Wybrzeżem Gdyńskim. Trwa także wznoszenie ścian oporowych przy Ośrodku Sportowym „Hutnik” oraz przy ul. Farysa.
Efektem ostatnich tygodni budowy jest odnowiona nawierzchnia zachodniej jezdni Wybrzeża Gdyńskiego od estakad bielańskich do ul. Prozy, po której od 2 grudnia odbywa się ruch w obydwu kierunkach. Jezdnia wschodnia została wyłączona z ruchu, co umożliwia prowadzenie prac przy wschodniej części wiaduktu Trasy Mostu Północnego nad Wisłostradą.
Na Białołęce trwają prace przy fundamentach wiaduktu nad ul. Świderską. Na wysokości ul. Obrazkowej przebudowywana jest linia energetyczna, budowane podpory wiaduktu oraz nasyp.
Końca dobiegają prace przy przebudowie mediów w ul. Modlińskiej. Obecnie wykonywane jest odwodnienie i kanalizacja deszczowa. Pozostały jeszcze do wykonania instalacje gazowe, teletechnika oraz kanalizacja sanitarna.
Po obydwu stronach Wisły trwają prace przy przyczółkach mostu oraz przygotowanie do rozpoczęcia palowania pod dwie podpory mostu znajdujące się w nurcie rzeki. Na nasypie po stronie Białołęki zakończył się montaż stanowiska, z którego nasuwana będzie stalowa konstrukcja mostu. Przeprawa mostowa będzie miała długość ok. 795 m. Najdłuższe z dziesięciu przęseł mostu, nurtowe, ma długość 160 m. Dwie z dziewięciu podpór mostu znajdą się w nurcie rzeki, pozostałe będą częściowo na terenach zalewowych. Nad podporą nurtową wysokość konstrukcji wyniesie ponad 9 m.
Kto buduje, co zbuduje ?
Inwestorem budowy Trasy Mostu Północnego jest Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych. Prace realizuje konsorcjum, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua S.A., a partnerami: Sando Budownictwo Polska Sp. z o.o., Construcciones Sánchez Dominguez – Sando S.A. oraz Kromiss-Bis Sp. z o.o. Umowa, zgodnie z którą odcinek trasy o długości 3,4 km wraz z przeprawą mostową ma powstać w przeciągu 32 miesięcy, została podpisana 21 kwietnia 2009 r. Koszt budowy wyniesie 976 618 384 zł.
Prace obejmują :
- budowę drogi krajowej klasy głównej ruchu przyspieszonego o łącznej dł. ok. 3,4 km z 3 pasami ruchu w każdym kierunku na odcinkach między węzłami i skrzyżowaniami
- budowę dwutorowej trasy tramwajowej o dł. ok. 4 km
- budowa sygnalizacji świetlnej na 3 dużych skrzyżowaniach
- budowa kanalizacji ogólnospławnej, sanitarnej i wodociągowej dł. ok. 26,7 km
- budowa ok. 8,2 km ekranów akustycznych, mających na celu zmniejszenie hałasu powstałego przez ruch pojazdów
- przebudowa linii wysokiego, średniego oraz niskiego napięcia
- budowa sieci teletechnicznej
- wzmocnienie wału przeciwpowodziowego Wisły
Węzeł Pułkowa na lewym brzegu Wisły składał się będzie z 10 wiaduktów drogowych, kładki dla pieszych i 9 murów oporowych. Węzeł Modlińska na prawym brzegu rzeki to 5 wiaduktów posadowionych na palach i 9 murów oporowych.
- łączna długość 15 wiaduktów - ok. 1030 m, o rozpiętości od 17 m do 23 m
- łączna długość 18 ścian oporowych - ok. 2500 m, o wysokości od 1,4 m do 9,3 m
- do budowy obiektów zostanie użyte ok. 120 tys. m3 betonu, ok. 14 tys. ton stali zbrojeniowej i 10 400 ton stali konstrukcyjnej
- całkowity ciężar konstrukcji stalowej mostu to około 9,4 tys. t
- łączna długość chodników dla pieszych wyniesie ok. 8,3 km, ścieżek rowerowych 6,1 km.
Jeszcze w tym roku Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych planuje ogłoszenie przetargu na budowę kolejnego odcinka trasy - od węzła z ul. Pułkową do węzła przesiadkowego "Młociny" (długość ok. 1 km).