Budowa Trasy Mostu Północnego to obecnie największe z zadań realizowanych przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych.
Niesprzyjające warunki pogodowe w postaci dwóch śnieżnych i mroźnych zim oraz cztery fale powodziowe na Wiśle w minionym sezonie budowlanym spowodowały liczne zmiany w harmonogramie prac oraz konieczność naprawy powstałych zniszczeń. Wykonawca inwestycji, firma POL-AQUA S.A. wraz z konsorcjantami dokłada starań aby czas, który pozostał na realizację zadania był maksymalnie wykorzystany. Podejmowane w tym celu działania są uzgadniane z nadzorującym budowę Inżynierem Kontraktu (ZBM Inwestor Zastępczy Sp. z o.o.) oraz z Zarządem Miejskich Inwestycji Drogowych. Kontrakt na budowę pierwszego odcinka Trasy Mostu Północnego został skonstruowany w oparciu o warunki FIDIC, co w praktyce gwarantuje, że przyjęte rozwiązania są optymalne z punktu widzenia stosowanej technologii, poniesionych kosztów i czasu potrzebnego na realizację budowy.
Powstająca trasa to inwestycja od lat oczekiwana przez mieszkańców Warszawy.
Aby możliwe było jak najszybsze oddanie do ruchu nowej przeprawy przez Wisłę konieczne było zaplanowanie i szybkie przeprowadzenie kolejnych etapów inwestycji. W wyjątkowo krótkim czasie (8 miesięcy) powstała dokumentacja projektowa umożliwiająca uzyskanie pozwolenia na budowę i udzielenie zamówienia publicznego. Samo postępowanie przetargowe było przeprowadzone z zastosowaniem przewidzianych w prawie zamówień publicznych terminów skróconych. Szybkość działania szła tu w parze z poprawnością. Zgodność przeprowadzonej procedury udzielenia zamówienia z obowiązującymi przepisami prawa zamówień publicznych potwierdziły wyniki kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Kontrola poprzedziła podpisanie umowy z Wykonawcą.
Rozwiązaniem, które również skracało czas przygotowania inwestycji było nałożenie na Wykonawcę robót budowlanych obowiązku opracowywania projektów wykonawczych. Nie były one bowiem elementem dokumentacji sporządzanej na etapie projektowania.
Przekazana Wykonawcy dokumentacja projektowa obejmowała projekt budowlany z elementami projektu wykonawczego, który wymagał uszczegółowienia na etapie budowy poprzez projekty wykonawcze.
Kontrakt zawarty z Wykonawcą jest kontraktem kosztorysowym. Oznacza to, że wynagrodzenie Wykonawcy jest ustalane na podstawie faktycznych ilości użytych materiałów i wykonanych robót przy zastosowaniu ceny jednostkowej z oferty przetargowej. Dla robót dodatkowych nieujętych w ofercie przetargowej stosuje się wówczas średnie ceny z Sekocenbud.
Specyfika prowadzonej inwestycji polega zatem na konieczności prowadzenia robót budowlanych oraz sporządzania przez Wykonawcę projektów wykonawczych i uzgadniania ich na bieżąco z Inwestorem. Oznacza to, że rzeczywisty koszt realizacji prac budowlanych może odbiegać od ceny ofertowej.
Oceniając zasadność zastosowania oraz poprawność proponowanych przez Wykonawcę rozwiązań w projektach wykonawczych, Zamawiający kieruje się posiadaną wiedzą z zakresu budownictwa drogowego oraz troską o pieniądze publiczne. Tutaj również zastosowanie mają przejrzyste zasady FIDIC. Skrupulatna weryfikacja przedstawionych projektów i kosztorysów przez ekspertów po stronie Inwestora gwarantuje wykonanie robót wysokiej jakości za najkorzystniejszą cenę.
Środki dodatkowe na budowę Trasy Mostu Północnego, o jakie wystąpił w bieżącym roku Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, to 95 milionów złotych na lata 2011 i 2012. Kwota ta umożliwia prowadzenie prac i daje szansę na realizację planu jakim jest wybudowanie przeprawy drogowej do końca bieżącego roku.