Umowa na budowę mostu Północnego podpisana.
Odcinek trasy o długości 3,4 km wraz z przeprawą mostową powstanie w przeciągu 32 miesięcy, a koszt jego budowy wyniesie 976 618 384 zł. Wykonawca przystąpi w pierwszej kolejności do sporządzania harmonogramu prac oraz projektu organizacji ruchu.
Prace zrealizuje konsorcjum, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua z Piaseczna, a partnerami - Sando Budownictwo Polska z Warszawy, Construcciones Sanchez Dominigues - Sando z Madrytu i Kromiss - Bis z Częstochowy.
W ramach podpisanej umowy wybudowana zostanie trasa o parametrach drogi głównej ruchu przyspieszonego, zapewniająca kierowcom w podstawowym przekroju po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Przebudowane będą drogi sąsiadujące z trasą, wybudowane ciągi pieszo-rowerowe oraz ekrany akustyczne. Projekt przewiduje budowę 3 sygnalizacji świetlnych oraz oświetlenia ulicznego. Powstanie również trasa tramwajowa o łącznej długości 3800 m. Prace uwzględnią także przebudowę całej infrastruktury podziemnej, znajdującej się w rejonie trasy.
Przeprawa mostowa będzie miała długość ok. 795m. Konstrukcyjnie złożą się na nią trzy niezależne obiekty inżynierskie (oddzielny dla jezdni północnej, południowej oraz trasy tramwajowej wraz z ciągiem rowerowo-pieszym) o konstrukcji stalowej zespolonej, posadowione na palach o średnicy 150 cm. Najdłuższe z 10 przęseł mostu, nurtowe, będzie miało 160 m. Dwie podpory mostu znajdą się w nurcie rzeki, pozostałe będą częściowo na terenach zalewowych. Nad podporą nurtową wysokość konstrukcji wyniesie ponad 9 m.
Węzeł Pułkowa na lewym brzegu Wisły składał się będzie z 10 wiaduktów drogowych, kładki dla pieszych i 9 murów oporowych. Węzeł Modlińska na prawym brzegu rzeki to 5 wiaduktów posadowionych na palach i 9 murów oporowych.
- łączna długość 15 wiaduktów - ok. 1030 m, o rozpiętości od 17 m do 23 m
- łączna długość 18 ścian oporowych –ok. 2500 m, o wysokości od 1,4 m do 9,3 m
- do budowy obiektów zostanie użyte ok. 120 tys. m3 betonu, ok. 14 tys. ton stali zbrojeniowej i 10 400 ton stali konstrukcyjnej
- całkowity ciężar konstrukcji stalowej mostu to około 9,4 tys. t
- łączna długość chodników dla pieszych wyniesie ok. 8,3 km, ścieżek rowerowych 6,1 km.
Wykonawcą dokumentacji projektowej pierwszego odcinka Trasy Mostu Północnego jest biuro projektowe Schüßler-Plan Ingenieurgesellschaft GmbH. Umowa na projekt mostu podpisana została w czerwcu 2007 r. na kwotę 15,8 mln złotych. Dokładnie po roku, w czerwcu 2008 r. ogłoszony został przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Obsługę prawną postępowania prowadziła kancelaria Salans z Warszawy. Przetarg zakończył się dużym sukcesem- nie wpłynęło bowiem żadne odwołanie.
Do końca maja gotowa będzie również dokumentacja projektowa kolejnego fragmentu Trasy Mostu Północnego - od węzła z ul. Pułkową do węzła przesiadkowego "Młociny". Długość odcinka to ok. 1 km. Jeszcze w tym roku planowane jest podpisanie umowy na realizację robót budowlanych.
W budżecie miasta są także środki finansowe na zaprojektowanie oraz budowę odcinka Trasy Mostu Północnego od ul. Modlińskiej do ul. Płochocińskiej (długość 4,1 km). Przetarg na sporządzenie dokumentacji projektowej ogłoszony zostanie już w maju.
W kolejnych etapach realizowane będą odcinki:
- od węzła przesiadkowego „Młociny” do Trasy NS (długość ok. 1,5 km)
- od ul. Płochocińskiej do granicy miasta w kierunku wschodniej obwodnicy (długość ok. 4,5 km)
Trasa Mostu Północnego ma docelowo połączyć Trasę NS ze wschodnią obwodnicą Warszawy.
Na zdjęciu Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz- Waltz oraz Dyrektor Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych Anna Piotrowska w trakcie podpisywania umowy na budowę mostu Północnego. (fot. J. Turczyk)