Dzisiaj w samo południe rozpoczęła się budowa Trasy Mostu Północnego - największej samorządowej inwestycji w przeprawę mostową w Polsce. Koszt odcinka trasy od ul. Modlińskiej do ul. Pułkowej sięga miliarda złotych.
Prace zrealizuje konsorcjum, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua S.A., a partnerami: Sando Budownictwo Polska Sp. z o.o., Construcciones Sánchez Dominguez – Sando S.A. oraz Kromiss-Bis Sp. z o.o.
Rozpoczęcie prac to moment, na który przede wszystkim czekali mieszkańcy Białołęki stojący dziś w korkach na moście Grota - Roweckiego i drogach dojazdowych do niego. Zmotoryzowani otrzymają nowy wygodny przejazd, rowerzyści kolejną trasę rowerową (która przybliży ich do Puszczy Kampinoskiej), a osoby korzystające z komunikacji publicznej szybki dojazd do metra na Młocinach.
Prace drogowe obejmą:
- budowę drogi krajowej klasy głównej ruchu przyspieszonego o łącznej dł. ok. 3,4 km z 3 pasami ruchu w każdym kierunku na odcinkach między węzłami i skrzyżowaniami
- budowę chodników dla pieszych (ok. 8,3 km) i ścieżek rowerowych ( ok. 6,1 km)
- roboty ziemne (wykopy 87 tys. m3, nasypy 906 tyś. m3)
- nawierzchnie bitumiczne - 144 tys. m2
- ustawienie krawężników betonowych - 27,9 km
- ustawienie obrzeży - 43,2 km
- wzmocnienie gruntu spoiwem hydraulicznym - 49 tys. m2
- ułożenie drenażu - 11,7 km
- wzmocnienie podłoża gruntowego kolumnami żwirowymi – 68 tys. mb
- oznakowanie pionowe i poziome z elementami urządzeń bezpieczeństwa ruchu
- realizację nowej zieleni drogowej
Do wykonania zostaną użyte:
koparko-ładowarki Case 695 SR oraz JCB 4CX z osprzętem (szczotki, młot itp) - 15 szt.
koparki kołowe z łyżkami skarpowymi Case WX 185 P, Komatsu PW 160 - 5 szt.
koparki gąsienicowe CAT 323 D, Case CX 240 - 10 szt;
spychacze Komatsu D 65 - 5 szt;
walce do robót ziemnych - 5 szt (okołkowane + gładkie);
walce do robót bitumicznych (różne typy) - 10 szt.
rozściełacze do asfaltu Vogele i Titan;
kruszarka szczękowa - 1 szt.
frezarki do asfaltu - 5 szt.
wywrotki cztero i trzyosiowe - 30 szt.
Pozostałe prace to :
- budowa dwutorowej trasy tramwajowej o dł. ok. 4 km
- budowa sygnalizacji świetlnej na 3 dużych skrzyżowaniach
- budowa kanalizacji ogólnospławnej, sanitarnej i wodociągowej dł. ok. 26,7 km
- budowa ok. 8,2 km ekranów akustycznych, mających na celu zmniejszenie hałasu powstałego przez ruch pojazdów
- przebudowa linii wysokiego, średniego oraz niskiego napięcia
- budowa sieci teletechnicznej
- wzmocnienie wału przeciwpowodziowego Wisły
Prace zaplanowane na najbliższe miesiące nie spowodują utrudnień w ruchu.
W pierwszej kolejności wykonane zostaną roboty ziemne, polegające na wzmocnieniu słabonośnego podłoża kolumnami żwirowymi. Prace te będą realizowane w rejonie planowanego węzła Pułkowa, a w drugiej połowie czerwca rozpoczną się wiercenia oraz badania geotechniczne po stronie węzła Modlińska. W połowie lipca startują roboty związane z posadowieniem przyczółków i podpór pod most. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu planowane są w sierpniu.
Przeprawa mostowa będzie miała długość ok. 795m. Konstrukcyjnie złożą się na nią trzy niezależne obiekty inżynierskie (oddzielny dla jezdni północnej, południowej oraz trasy tramwajowej wraz z ciągiem rowerowo-pieszym) o konstrukcji stalowej zespolonej, posadowione na palach o średnicy 150 cm. Najdłuższe z dziesięciu przęseł mostu, nurtowe, będzie miało 160 m. Dwie podpory mostu znajdą się w nurcie rzeki, pozostałe będą częściowo na terenach zalewowych. Nad podporą nurtową wysokość konstrukcji wyniesie ponad 9 m.
Węzeł Pułkowa na lewym brzegu Wisły składał się będzie z 10 wiaduktów drogowych, kładki dla pieszych i 9 murów oporowych. Węzeł Modlińska na prawym brzegu rzeki to 5 wiaduktów posadowionych na palach i 9 murów oporowych.
- łączna długość 15 wiaduktów - ok. 1030 m, o rozpiętości od 17 m do 23 m
- łączna długość 18 ścian oporowych - ok. 2500 m, o wysokości od 1,4 m do 9,3 m
- do budowy obiektów zostanie użyte ok. 120 tys. m3 betonu, ok. 14 tys. ton stali zbrojeniowej i 10 400 ton stali konstrukcyjnej
- całkowity ciężar konstrukcji stalowej mostu to około 9,4 tys. t
- łączna długość chodników dla pieszych wyniesie ok. 8,3 km, ścieżek rowerowych 6,1 km.
Wykonawcą dokumentacji projektowej pierwszego odcinka Trasy Mostu Północnego jest biuro projektowe Schüßler-Plan Ingenieurgesellschaft GmbH. Umowa na projekt mostu podpisana została w czerwcu 2007 r. na kwotę 15,8 mln złotych. Dokładnie po roku, w czerwcu 2008 r. ogłoszony został przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Odstąpienie w 2007 r. od koncepcji zamówienia w jednym przetargu dokumentacji projektowej wraz z realizacją prac budowlanych („zaprojektuj i wybuduj”), pozwoliło miastu zaoszczędzić ponad 600 mln złotych. Taka jest bowiem różnicą pomiędzy najniższą ofertą, która wpłynęła w unieważnionym w styczniu 2007 r. przetargu na projekt i budowę Trasy Mostu Północnego, a kosztem obecnie realizowanego projektu wraz z oddzielnie zleconymi pracami budowlanymi.
Jeszcze w tym roku Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych planuje podpisanie umowy na budowę kolejnego odcinka trasy - od węzła z ul. Pułkową do węzła przesiadkowego "Młociny" (długość ok. 1 km). W drugiej połowie lipca poznamy również oferty na dokumentację projektową fragmentu trasy od ul. Modlińskiej do ul. Płochocińskiej (długość 4,1 km).
W kolejnych etapach realizowane będą odcinki:
- od węzła przesiadkowego „Młociny” do Trasy NS (długość ok. 1,5 km)
- od ul. Płochocińskiej do granicy miasta w kierunku wschodniej obwodnicy (długość ok. 4,5 km)
Trasa Mostu Północnego ma docelowo połączyć Trasę NS ze wschodnią obwodnicą Warszawy.