Władze m.st. Warszawy oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisały umowę o unijne dofinansowanie na budowę Trasy Mostu Północnego. Wartość dotacji to 374,6 mln zł.
Zakres przedsięwzięcia obejmuje budowę Trasy Mostu Północnego na odcinku od węzła z ul. Modlińską do węzła przesiadkowego „Młociny” o długości 4,3 km, w podziale na dwa etapy:
etap I – odcinek od węzła ul. Pułkowa do węzła ul. Modlińska, ciąg drogi krajowej nr 61 o długości ok. 3,4 km,
etap II – odcinek od węzła ul. Pułkowa do węzła Młociny (stacja metra), ciąg drogi wojewódzkiej o długości ok. 0,86 km.
Łączne dofinansowanie projektu „Budowa Trasy Mostu Północnego od węzła z ul. Pułkową do węzła z ul. Modlińską oraz od węzła z ul. Pułkową do węzła przesiadkowego „Młociny” wynosi 374 599 231,59 PLN, a całkowita wartość dwóch etapów projektu to 1 150 581 207,21 zł. Projekt jest dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet VIII, Działanie 8.2 „Drogi krajowe poza siecią TEN-T”.
Trasa Mostu Północnego znacznie poprawi komunikację między prawo - a lewobrzeżną częścią Warszawy. Realizowana inwestycja zapewni połączenie Białołęki (ulica Modlińska) z Bielanami (węzeł przesiadkowy Młociny) i odciąży pozostałe warszawskie mosty drogowe, w tym przede wszystkim most Grota-Roweckiego. Dzięki przedsięwzięciu, usprawniony zostanie również przejazd przez Warszawę w kierunku wschód – zachód. Most Północny będzie 8. drogowym mostem na Wiśle w Warszawie.
Most będzie się składał z trzech wiaduktów – dwóch przeznaczonych pod trzypasowe jezdnie oraz wiaduktu pod trasę tramwajową i ciąg pieszo-rowerowy. Zakres inwestycji obejmuje ponadto wykonanie estakad drogowych i łącznic w wielopoziomowych węzłach i skrzyżowaniach, ścian oporowych, kładek dla pieszych, ścieżek rowerowych, urządzeń bezpieczeństwa ruchu, ekranów akustycznych oraz nasadzeń drzew i krzewów.
Wykonawcą robót budowlanych odcinka od ul. Pułkowej do ul. Modlińskiej jest konsorcjum firm w składzie: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „POL-AQUA” S.A. (lider konsorcjum), SANDO Budownictwo Polska S.A., Construccciones Sanchez Dominguez S.A. (Hiszpania), KROMISS – Bis Sp. z o.o. (Polska).
Półmetek
Budowa pierwszego odcinka Trasy Mostu Północnego - od węzła z ulicą Modlińską do węzła z ulicą Pułkową – rozpoczęła się 3 czerwca 2009 roku. Dzisiaj, po upływie czternastu miesięcy zrealizowano niemal 50% przewidzianych prac.
Roboty prowadzone są na całym, ponad trzykilometrowym odcinku trasy. Powstają węzły z ulicami Marymoncką i Pułkową, trwa budowa obiektów w rejonie ulic Myśliborskiej i Modlińskiej, a na gotowych już podporach lądowych mostu Północnego od wczesnej wiosny prowadzony jest montaż konstrukcji stalowej. Termin zakończenia budowy pierwszego odcinka Trasy Mostu Północnego to grudzień 2011 r.
Przeprawa mostowa będzie miała długość około 800 m., a jej najdłuższe z 10 przęseł, nurtowe, 160 m. Zanim rozpocznie się montaż konstrukcji stalowej mostu nad Wisłą, muszą zostać przygotowane dwie podpory nurtowe.
Obecnie poziom wody w Wiśle ponownie jest podwyższony, co oznacza konieczność odstąpienia od robót w nurcie rzeki. To już trzecia fala powodziowa w trakcie budowy mostu Północnego. Na szczęście Wisła nie stanowi zagrożenia dla podpór lądowych – ich budowa zakończyła się wiosną.
W realizacji
Trwające prace po stronie bielańskiej zmierzają do jak najszybszego wznowienia ruchu tramwajowego w rejonie ulicy Marymonckiej. Gotowy jest już pierwszy fragment nowego torowiska. Kończy się także budowa tunelu tramwajowego. To w nim łączyć się będą trasy prowadzące w kierunku mostu, Młocin i ulicy Marymonckiej. We wnętrzu tunelu trwają prace wykończeniowe. Na betonowanej obecnie płycie podłogowej wkrótce ułożone zostaną tory tramwajowe.
W lipcu nawierzchnia asfaltowa pojawiła się na wybudowanych elementach węzła Trasy Mostu Północnego z Wisłostradą – łącznicach, którymi poprowadzone będą wjazdy i zjazdy z trasy mostowej. Gotowa jest także nawierzchnia wschodniej jezdni Wisłostrady w rejonie trasy mostowej oraz konstrukcja wiaduktu trasy nad Wisłostradą. Intensywne prace trwają przy pozostałych obiektach, w tym licznych wiaduktach. Węzeł Pułkowa będzie się składał z 10 wiaduktów drogowych, kładki dla pieszych (już gotowej) i 9 murów oporowych.
Po stronie białołęckiej 5 lipca zamontowano jeden z najcięższy lądowych elementów konstrukcji mostu. Do jego ułożenia na podporze wykorzystano dwa dźwigi o maksymalnym udźwigu 650 oraz 450 ton. Elementy przypłynęły na plac budowy w częściach. Transport ważył 900 ton. Podczas rozładunku trwało układanie i scalanie elementów.
Po wprowadzonych przed wakacjami zmianach w organizacji ruchu u zbiegu ulic Świderskiej i Myśliborskiej rozpoczęła się budowa wiaduktu, którym Trasa Mostu Północnego przebiegnie nad ulicą Myśliborską. W rejonie komisariatu policji na Białołęce powstaje ściana oporowa. Prace realizowane są także wzdłuż ulicy Obrazkowej oraz wzdłuż Modlińskiej, gdzie trwają przygotowania do budowy wiaduktów, którymi ulica przebiegnie nad trasą mostową. Węzeł Modlińska to 5 wiaduktów i 9 murów oporowych.
Z trasą na zachód
W lipcu Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał umowę na realizację budowy kolejnego odcinka Trasy Mostu Północnego – od węzła z ulicą Pułkową do węzła przesiadkowego Młociny. Prace zrealizuje firma SKANSKA za kwotę ok. 51,5 miliona złotych. Prawie kilometrowy odcinek trasy będzie gotowy do końca 2011 roku, czyli jednocześnie z budowanym obecnie odcinkiem od ulicy Modlińskiej do węzła z ulicą Pułkową. W sumie będzie to 4,3 km komfortowej trasy od lat oczekiwanej przez mieszkańców Warszawy.