Estakady Trasy Łazienkowskiej - remont generalny
Inwestycja polegała na generalnym remoncie estakad Trasy Łazienkowskiej.
Węzeł po stronie śródmiejskiej zlokalizowany jest na przecięciu dróg krajowych nr 2 [E30] i nr 7 [E77], natomiast po stronie praskiej na przecięciu dróg krajowych nr 2 [E30] i nr 61 oraz drogi wojewódzkiej nr 801. Celem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu. Na konieczność przeprowadzenia prac wpłynął także niezadowalający stan istniejących obiektów.
Pierwsza część inwestycji obejmująca, z wyjątkiem jednej, wszystkie estakady na praskim brzegu zrealizowana została w latach 2008-2009.
W połowie lutego zamknięto zjazdy z Trasy Łazienkowskiej na Wał Miedzeszyński, zaś miesiąc później kolejne dwie estakady, zapewniające wjazd na most. Wszystkie zostały całkowicie rozebrane i od podstaw odbudowane w tym samym kształcie. Dodatkowo na części z nich zainstalowane zostały ekrany akustyczne, chroniące willową część Saskiej Kępy przed nadmiernym hałasem. W ramach prac przebudowano instalacje podziemne, wymieniono również oznakowanie pionowe na estakadach, poprawiono odwodnienie. Pod estakadami, w rejonie skweru Ryskiego oraz pomnika gen. Berlinga zasadzona została roślinność i przebudowane chodniki.
Przetarg na remont estakad wygrało Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe MOSTY S.A., które zaoferowało swoje prace w cenie 41 milionów złotych. Ponowne oddanie estakad do ruchu nastąpiło 24 XII 2008 r., zaś pozostałe prace zakończono do połowy 2009 r.
Kontynuacja tego zadania przeprowadzona została w latach 2012-2015
ZAKRES PRAC
Zakres inwestycji wraz z pracami przygotowawczymi obejmował:
- wyznaczenie tras objazdów
- roboty rozbiórkowe:
- demontaż wyposażenia obiektów (bariery, zabudowa chodników, nawierzchnia, dylatacje)
- rozbiórka pomostów
- rozbiórka podpór wraz z ławami fundamentowymi
- rozbiórka nawierzchni dróg i chodników,
- roboty ziemne - wykonanie wykopów i nasypów dla łącznic na odcinkach dojazdów do obiektów,
- przebudowę wszystkich kolidujących elementów infrastruktury technicznej,
- budowę kanalizacji deszczowej i innych elementów odwodnienia,
- budowę obiektów inżynierskich (dodatkowe pale fundamentowe, podpory, konstrukcje pomostów),
- budowę łącznic Ł-19, Ł-20, Ł-21, Ł-22, Ł-23, Ł-24, Ł-25, Ł-26 i Ł-35 o łącznej długości 1420 m
- dobudowę nowego pasa ruchu na ul. Czerniakowskiej od zjazdu z łącznicy Ł-21 do skrzyżowania z ul. Łazienkowską o długości 140 m (zjazd w kierunku Mokotowa)
- przebudowę chodników i dróg dojazdowych w poziomie „0” pod estakadami,
- budowę elementów systemu odwodnienia wgłębnego,
- realizację elementów eksploatacyjnych dróg (oznakowanie poziome i pionowe, elementy bezpieczeństwa ruchu),
- roboty nawierzchniowe na jezdniach głównych i łącznicach węzłów, chodników itp.,
- wykonanie oświetlenia, oznakowania poziomego i pionowego oraz elementów bezpieczeństwa ruchu,
- nasadzenia zaprojektowanej zieleni.
Ze względu na wielkość inwestycji oraz jej lokalizację, prace wykonywane były równocześnie na kilku odcinkach robót w taki sposób, aby ograniczenia w ruchu pojazdów były jak najmniejsze.
Inwestycja uwzględniła rozwiązania sprzyjające środowisku naturalnemu:
wykorzystanie tzw. cichej nawierzchni SMA 8
- nasadzenia zieleni w węzłach i na skarpach drogowych,
- budowa kanalizacji deszczowej.
Przetarg na wykonanie prac budowlanych ZMID ogłosił 14 listopada 2012 r., zaś otwarcie ofert nastąpilo 3 stycznia 2013 r. Wykonawca, który złożył najkorzystniejszą ofertę miał 24 miesiące od podpisania umowy na realizację zadania.
WYKONAWCA
Strabag
LATA REALIZACJI
2013 - 2015
KOSZT INWESTYCJI
Wartość robót budowlanych - ok. 31 mln zł
- Inwestycje realizowane
- Inwestycje przygotowywane
- Inwestycje zakończone