Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych obchodzi dzisiaj pierwsze urodziny.
Jesteśmy jednostką organizacyjną miasta st. Warszawy, która powstała z wyłączenia z Zarządu Dróg Miejskich wydziałów odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację inwestycji drogowych oraz pozyskiwanie na ten cel środków unijnych.
ZMID to stuosobowy zespół, któremu powierzono jedno z najpoważniejszych i najpilniejszych do realizacji zadań - rozbudowę warszawskiej infrastruktury drogowej. Zakres naszych prac w kolejnych latach określa Wieloletni Program Inwestycyjny. Jest to dokument przyjęty przez Radę Warszawy, który wymienia zadania inwestycyjne oraz rezerwuje na ten cel kwoty w budżecie miasta. Z uwagi na ilość tych zadań oraz ich wartość, odpowiadamy za największy, samorządowy budżet drogowy w kraju. Jego wysokość w 2009 r. to 750 milionów złotych.
Aby budować trzeba przygotować
Aktualnie pracujemy nad sześćdziesięcioma zadaniami inwestycyjnymi. Większość z nich jest na etapie przygotowania, który ze względu na konieczność pozyskania licznych decyzji administracyjnych trwa niejednokrotnie dłużej niż realizacja prac budowlanych.
Wśród największych, przygotowywanych przez nas inwestycji są:
- dwa odcinki wschodniej części obwodnicy śródmiejskiej (od al. Stanów Zjednoczonych do ul. Zabranieckiej oraz od ul. Zabranieckiej do węzła Żaba),
- Trasa Świętokrzyska łącząca wybrzeże Szczecińskie z również projektowaną ul. Tysiąclecia ( rejon ul. Kijowskiej za Dworcem Warszawa Wschodnia),
- ul. Modlińska, a konkretnie jej ponad sześciokilometrowy odcinek pomiędzy kanałem Żerańskim, a ul. Aluzyjną,
- ciąg ulic 17- go stycznia i Cybernetyki oraz ul. Marynarska,
- Trasa Mostu Krasińskiego,
- ul. Nowolazurowa,
- ciąg ulic Marsa/Żołnierska do granicy miasta.
To co wydawało się niemożliwe, nam się udało
Jesteśmy dumni, że możemy sprostać oczekiwaniom mieszkańców i po wielu latach wybudować:
- most Północny
Z początkiem czerwca ruszyła warta niespełna miliard złotych budowa pierwszego odcinka Trasy Mostu Północnego. Most łączący Bielany z Białołęką będzie gotowy pod koniec 2011r.
- jezdnię ul. Powstańców Śląskich
Słynny na całą Warszawę symbol trudności w budowie dróg, właśnie przestaje istnieć. Znika zwężenie ul. Powstańców Śląskich w rejonie ul. Szczotkarskiej. Prace trwają od maja i już niebawem pierwsi kierowcy wjadą na brakujący od lat fragment jezdni.
- węzeł Marsa, czyli zakończenie Trasy Siekierkowskiej
Wstrzymana na kilka lat inwestycja wreszcie dobiega końca. Przejeżdżając dzisiaj w rejonie budowy, trudno nie zauważyć postępów prac. Węzeł Marsa będzie gotowy już pod koniec przyszłego roku.
Wydajemy dużo, kosztujemy mało
Koszty utrzymania naszej jednostki to zaledwie 3% kosztów realizowanych zadań w roku 2008 r. i 2% kwoty przeznaczonej na zadania w 2009 r.
Inwestycje, które zakończyliśmy to:
- przebudowa ul. Kocjana na odcinku od Lazurowej do Bolimowskiej,
- przebudowa estakad Trasy Łazienkowskiej,
- przebudowa estakad bielańskich,
- przebudowa ul. Modlińskiej na odcinku od ul. Aluzyjnej do granicy miasta,
- przebudowa ulicy Poleczki na odcinku od ul. Osmańskiej do ul. Puławskiej.
Inwestycje, których realizacja obecnie trwa:
- budowa mostu Północnego,
- przebudowa ul. Modlińskiej na odcinku od mostu Grota - Roweckiego za kanał Żerański,
- budowa węzła Marsa,
- przebudowa al. Wilanowskiej na odcinku od Doliny Służewieckiej do ul. Sobieskiego,
- budowa ul. Strażackiej na odcinku od Chełmżyńskiej do ZUSOK,
- budowa al. Rzeczypospolitej na odcinku od ul. Płaskowickiej - bis do ul. Klimczaka,
- przebudowa ul. Powstańców Śląskich,
- modernizacja wiaduktu w ul. Powązkowskiej,
- budowa węzła w Al. Jerozolimskich na skrzyżowaniu z ul. Łopuszańską.
Inwestycje, które planujemy rozpocząć jeszcze w 2009 r.
- przebudowa ul. Marynarskiej,
- budowa ciągu ulic 17-go Stycznia/ Cybernetyki,
- budowa Trasy Świętokrzyskiej od Wybrzeża Szczecińskiego do ul. Tysiąclecia,
- budowa wschodniego odcinka obwodnicy śródmiejskiej - fragment od al. St. Zjednoczonych do ul. Zabranieckiej,
- przebudowa wiaduktu w ul. Andersa,
- przebudowa ul. Francuskiej i ulicy Paryskiej,
- przebudowa ulicy Deotymy,
- budowa ul. Płaskowickiej- bis na odcinku od ul. Przyczółkowej do al. Rzeczypospolitej,
- budowa al. Rzeczypospolitej na odcinku od ul.Klimczaka do al. Wilanowskiej.
Budujemy ekonomicznie i ekologicznie
Organizowane przez nas przetargi pozwalają na oszczędności w budżecie miasta. Tak było między innymi w przypadku przetargu na budowę mostu Północnego (koszt o ponad 200 milionów złotych niższy niż zakładano) czy budowy węzła Al. Jerozolimskich z ul. Łopuszańską (prawie 20 milionów złotych oszczędności).
Inwestycje drogowe na etapie przygotowania są analizowane pod kątem stopnia oddziaływania na środowisko naturalne. Dzięki temu do realizacji kwalifikują się wyłącznie projekty, które gwarantują najmniejszą ingerencję w otoczenie drogi. Pomagają w tym również nowoczesne technologie, chociażby w zakresie oczyszczania wód spływających z powierzchni jezdni, czy budowa ekranów akustycznych chroniących okoliczne tereny od nadmiernego hałasu.
Czego sobie życzymy
Przed nami poważne zadania, ale też satysfakcja z ich realizacji. Aby prace przebiegały terminowo i odpowiadały przyjętym przez nas wysokim standardom, w pierwszą rocznicę powstania naszej jednostki życzymy sobie:
- solidnych wykonawców,
- terminowego wydawania nam opinii, uzgodnień, pozwoleń i decyzji administracyjnych warunkujących kolejne etapy prac nad inwestycją,
- pieniędzy w budżecie miasta, które pozwolą zrealizować jak największą liczbę przygotowywanych przez nas inwestycji,
- zmian w przepisach prawa zamówień publicznych,
- zrozumienia ze strony mieszkańców dla utrudnień w ruchu, które towarzyszą pracom przy realizacji inwestycji. Wszystko po to, żeby już wkrótce było lepiej.