Budowa obwodnicy śródmiejskiej na odc. od ul. Radzymińskiej do ronda "Żaba"

Budowa obwodnicy śródmiejskiej na odc. od ul. Radzymińskiej do ronda "Żaba"
9 lipca 2024 r. podpisana została umowa z firmą DATABOUT Sp. z o.o. na opracowanie koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy śródmiejskiej od ul. Radzymińskiej (bez węzła) do ronda „Żaba”. Planowany termin realizacji prac to lipiec 2026 r. Opracowanych zostanie pięć wariantów inwestycji (zoptymalizowane trzy warianty wskazane w Studium komunikacyjnym obwodnicy śródmiejskiej na odcinku od ul. Radzymińskiej do ronda „Żaba” z listopada 2022 r. oraz 2 warianty autorskie).
Opis wariantów ze Studium:
Wariant 1
W wariancie W1 na węźle Żaba uwzględniono rozwiązanie bez rozdzielania obwodnicy na dwie odnogi, z obwodnicą doprowadzoną do skrzyżowania z ul. Odrowąża. W rozwiązaniu zaproponowano połączenie obwodnicy z ciągiem ul. Odrowąża w postaci dwóch estakad jednokierunkowych dwupasowych. Relacja z obwodnicy z ul. Starzyńskiego realizowana jest na skrzyżowaniu skanalizowanym w jednym poziomie. W obszarze węzła Żaba zaproponowane rozwiązanie nie wymaga przebudowy istniejących wiaduktów kolejowych.
Wariant 2
W wariancie W2 na węźle Żaba uwzględniono rozwiązanie z rozdzieleniem obwodnicy przed rondem Żaba na dwie odnogi: jedną w kierunku ulicy Odrowąża i drugą przeprowadzoną pod nasypem kolejowym na stronę dzielnicy Praga-Północ, łączącą się z ulicą Starzyńskiego dwiema estakadami jednokierunkowymi dwupasowymi. W rozwiązaniu zapewniono połączenie obwodnicy z ciągiem ul. Odrowąża w postaci skrzyżowania z wyspą centralną w jednym poziomie. W obszarze węzła Żaba zaproponowane rozwiązanie nie wymaga przebudowy istniejących wiaduktów kolejowych.
Wariant 3
W wariancie W3 na węźle Żaba uwzględniono, tak jak w wariancie 1, rozwiązanie bez rozdzielania obwodnicy na dwie odnogi, z obwodnicą doprowadzoną do skrzyżowania z ul. Odrowąża. W rozwiązaniu zaproponowano połączenie obwodnicy z ciągiem ul. Odrowąża w postaci dwóch estakad jednokierunkowych dwupasowych. Relacja z obwodnicy z ul. Starzyńskiego realizowana jest na skrzyżowaniu skanalizowanym w jednym poziomie. Ponadto w węźle zapewniono bezpośrednie przesiadki z peronów kolejowych na przystanki tramwajowe i autobusowe zlokalizowane pod peronami kolejowymi, co wymaga przebudowy istniejącego wiaduktu kolejowego nad ul. Starzyńskiego.
Wariant realizacyjny wybrany zostanie przez Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), w skład którego wchodzić będą przedstawiciele Biur i jednostek organizacyjnych m. st. Warszawy. Dla wybranego wariantu zostanie uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.