Skomplikowana operacja techniczna na budowie Trasy Świętokrzyskiej

W nocy z 26 na 27 maja nastąpi zamknięcie linii kolejowej Warszawa-Gdańsk w rejonie budowy Trasy Świętokrzyskiej. Do 11 czerwca do północy będą prowadzone tu prace związane z umieszczeniem wybudowanej konstrukcji tunelu w nasypie. Pociągi kursujące tą linią zostaną skierowane na trasę objazdową.

W pierwszej kolejności nastąpi demontaż trakcji kolejowej i torów oraz rozbiórka nasypu. Następnie przeprowadzona będzie operacja umieszczenia tunelu w nasypie, a na koniec odtworzona zostanie infrastruktura kolejowa.

Technologia wykonywania tuneli kolejowych na budowie Trasy Świętokrzyskiej zakłada maksymalne skrócenie czasu zamknięć linii kolejowych, w tym trasy Warszawa-Gdańsk, na której odbywa się ruch m.in. pociągów Pendolino. W tradycyjnej technologii wyłączenia trwałyby co najmniej trzy miesiące, a utrudnienia na nich nawet dłużej. Zastosowanie metody polegającej na transporcie tunelu pozwoli skrócić czas zamknięcia do 16 dni.

Konstrukcja tunelu powstała obok nasypu, a w docelowe miejsce przetransportowana będzie na początku czerwca. Do tego celu wykorzystane zostaną specjalistyczne, wieloosiowe wózki samobieżne o wysokiej nośności, które przejadą po rampie najazdowej z prędkością kilkunastu metrów na godzinę do uprzednio przygotowanego miejsca docelowego w nasypie. Konstrukcja ważąca ponad 4000 ton pokona drogę o długości 120 m. Transport tunelu będzie zwieńczeniem kilkunastomiesięcznych prac przygotowawczych do tej operacji.