Przebudowa północnej jezdni alei Stanów Zjednoczonych

Na Saskiej Kępie trwa inwestycja polegająca na przebudowie wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Paryską i Bajońską oraz budowie ekranów akustycznych w ciągu alei Stanów Zjednoczonych od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej.

W pierwszej kolejności rozebrano wiadukt północny i w jego miejsce wybudowano nowy obiekt. Następnie ułożono na nim pierwszą warstwę nawierzchni asfaltowej, wykonano kapy chodnikowe oraz część elementów wyposażenia. Rozpoczęto prace antykorozyjne oraz brukarskie. Roboty prowadzone były również na dalszym odcinku, od Bajońskiej do Międzynarodowej i obejmowały m.in. przebudowę sieci: gazowej, wodociągowej, energetycznej i telekomunikacyjnej, budowę kanalizacji deszczowej, przebudowę oświetlenia oraz budowę ekranów akustycznych.

Trwała i cicha nawierzchnia

W trakcie prac okazało się, że głębsze warstwy obu jezdni alei Stanów Zjednoczonych są w złym stanie technicznym i wymagają całkowitej wymiany. W związku z tym konieczne było przygotowanie nowej dokumentacji, zakładającej odbudowę całej konstrukcji jezdni. Pierwotny projekt zakładał wymianę górnych warstw nawierzchni na głębokości ok. 15 cm, natomiast wymiana całej konstrukcji wymaga prowadzenia prac na głębokości ok. 1 m.

Rozszerzenie zakresu robót pozwoli uniknąć w przyszłości ponownego zamykania drogi, a nowa podbudowa zapewni większą trwałość i odporność na odkształcenia tzw. cichej nawierzchni, która znajdzie się na jezdniach. Oznacza to jednak dłuższe wyłączenie z ruchu północnej jezdni.

Dokumentacja zamienna dla jezdni północnej została opracowana i wykonawca może przystąpić do dalszych prac. Dotychczas ruch samochodowy odbywał się w obydwu kierunkach nitką południową, natomiast autobusy pomiędzy ulicą Międzynarodową a Saską kursowały jezdnią północną. Teraz zostanie ona zamknięta.

Autobusy południową jezdnią

Jezdnia Trasy Łazienkowskiej w stronę Śródmieścia, pomiędzy Kanałem Wystawowym a budowanym wiaduktem nad ulicą Paryską zostanie całkowicie zamknięta. Autobusy komunikacji miejskiej pojadą w kierunku Wisły południową nitką trasy. Będzie tu taka organizacja ruchu, jak dotychczas, czyli jeden pas do centrum i dwa w przeciwnym kierunku, z czego jeden przeznaczony dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego, taksówek, pojazdów MTON i motocykli.

Przystanki dla autobusów jadących w kierunku mostu zostaną przeniesione na południową nitkę trasy. Tymczasowe platformy będą na pasie zieleni dzielącym jezdnie.

Ulica Międzynarodowa zachowa połączenie z aleją Stanów Zjednoczonych. Drogowcy planują wprowadzić zmiany w środę, 9 października, około godziny 23:00. Autobusy pojadą południową jezdnią w czwartek, 10 października, od rana.

Co dalej?

W pierwszej kolejności stara nawierzchnia jezdni północnej zostanie sfrezowana, a następnie rozpoczną się prace przy wymianie jej konstrukcji. Roboty obejmą również budowę dojazdów do nowego wiaduktu od strony mostu Łazienkowskiego oraz od strony ulicy Saskiej. Po ich wybudowaniu i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie dla wiaduktu, możliwe będzie przełożenie ruchu na wiadukt północny i rozpoczęcie prac rozbiórkowych wiaduktu południowego.

Jednocześnie trwają prace nad przygotowaniem projektu zamiennego dla jezdni południowej. Na obecnym etapie termin zakończenia inwestycji nie ulega zmianie – umowa zawarta jest do czerwca 2025 r. Opracowanie pełnego projektu, obejmującego obydwie jezdnie, pozwoli określić ostateczny termin zakończenia budowy.

O inwestycji

Wiadukty nad ulicami Paryską i Bajońską powstały jako część Trasy Łazienkowskiej i są użytkowane od 1974 roku. Z powodu złego stanu technicznego wymagały przebudowy. Na odcinku alei Stanów Zjednoczonych od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej wybudowane zostaną ekrany akustyczne a nawierzchnia jezdni zostanie wymieniona na cichą. Nowe oświetlenie i zmiany w oznakowaniu sprawią, że droga stanie się bezpieczniejsza. Wzdłuż alei Stanów Zjednoczonych posadzone zostaną drzewa, krzewy oraz liczne byliny i pnącza.

Generalnym Wykonawcą robót budowlanych jest firma WARBUD. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie 101 159 257,40 zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Przewidywana całkowita wartość prac to 106 483 428,84 zł.