Na Saskiej Kępie trwa modernizacja Trasy Łazienkowskiej. Inwestycja obejmuje przebudowę wiaduktów nad Paryską i Bajońską oraz jezdni alei Stanów Zjednoczonych od Bajońskiej do Międzynarodowej. Pierwszy z nowych wiaduktów jest już gotowy i zostanie otwarty 14 lutego w godzinach wieczornych. Umożliwi to zamknięcie wiaduktu południowego, po którym dotychczas odbywał się ruch. W przyszłym tygodniu rozpocznie się na nim demontaż nawierzchni, po czym ruszy rozbiórka konstrukcji.
Nowym wiaduktem w obu kierunkach
Otwarcie nowo wybudowanego wiaduktu północnego wiąże się ze zmianami w organizacji ruchu. Kierowcy zmierzający do centrum przejadą na niego za ulicą Saską. Z kolei wracający z centrum zmienią jezdnię na węźle z Wałem Miedzeszyńskim. Wprowadzanie zmian w organizacji ruchu zostało podzielone na trzy etapy, w czasie których robotnicy będą przenosili wygrodzenia ze starego wiaduktu na nowy. I tak, od piątku, 14 lutego od godziny 22:00 kierowcy będą mieli po jednym pasie w każdym kierunku. W weekend jadący od centrum zyskają drugi pas. Z kolei w poniedziałek ponownie będzie jeden pas dla każdego kierunku. Najpóźniej od środy, 19 lutego na nowym obiekcie dostępne będą trzy pasy – jeden do centrum i dwa w kierunku Grochowa i Wawra.
Otwarty zjazd na Wał Miedzeszyński
Wróci zjazd z Trasy Łazienkowskiej od strony Saskiej Kępy na Wał Miedzeszyński w kierunku Pragi-Północ i Wawra. Zamknięcie południowego wiaduktu oznacza jednak konieczność wygrodzenia wjazdu z Wału Miedzeszyńskiego na Trasę Łazienkowską w stronę Grochowa – nieczynne będą estakady od strony Pragi-Północ i Wawra. Objazdy poprowadzą do alei Waszyngtona lub ulicy Fieldorfa.
Zmiana przy Międzynarodowej
Ruch pomiędzy ulicą Saską i Kanałem Wystawowym nadal będzie odbywał się jezdnią południową. Tak jak dotychczas będą tu trzy pasy – jeden do centrum i dwa w drugim kierunku, przy czym jeden z nich pozostanie zarezerwowany dla autobusów, taksówek pojazdów MTON i motocykli. Autobusy nadal będą zatrzymywały się przy Międzynarodowej i Saskiej. Zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu z ulicą Międzynarodową. Straci ona połączenie z Trasą Łazienkowską. Objazd będzie prowadził ulicą Zwycięzców i Wałem Miedzeszyńskim.
Pod wiaduktami
Kierowcy przejadą ulicą Paryską pod Trasą Łazienkowską, ale będą tu mieli trochę węziej niż dotychczas. Zamknięty pozostanie przejazd pod wiaduktami ulicami Wąchocką i Bajońską. Na obu tych ulicach w dalszym ciągu będzie ruch dwukierunkowy. W związku z tym kierowcy na nich nie zaparkują.
Zmiany dla rowerzystów i pieszych
Otwarta zostanie droga dla rowerów po północnej stronie Trasy Łazienkowskiej, ale zamknięta ta znajdująca się po drugiej stronie. Znaki będą kierowały rowerzystów do otwartej ścieżki. Piesi przejdą pod wiaduktami tylko po jednej stronie ulicy Paryskiej – tymczasowym przejściem wyznaczonym na jezdni. Nie przejdą natomiast pod Trasą Łazienkowską ulicami Bajońską i Wąchocką ani po południowej stronie trasy pomiędzy Bajońską i Rapperswilską. Zamknięte pozostaną także przejście i przejazd dla rowerów pod wiaduktami na wysokości ulic Rapperswilskiej i Wandy.
Postęp prac
Poza pracami przy wiaduktach, na Trasie Łazienkowskiej trwa przebudowa jezdni północnej alei Stanów Zjednoczonych – od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej. Początkowo projekt zakładał wymianę jedynie górnej warstwy nawierzchni, ale w trakcie prac okazało się, że głębiej położone warstwy jezdni są w złym stanie technicznym i konieczna jest ich wymiana. Wymagało to opracowania i wdrożenia projektu zamiennego. Powstaje już podbudowa nowej jezdni północnej, a układanie na niej nawierzchni planowane jest w maju. Ze względu na rozszerzenie zakresu prac przy jezdniach, przewidywane jest przesunięcie terminu zakończenia całej inwestycji na lipiec 2026 roku. Prowadzone obecnie roboty obejmują również prace brukarskie, przebudowę sieci teletechnicznej, budowę oświetlenia drogowego oraz ekranów akustycznych.
O inwestycji
Wiadukty nad ulicami Paryską i Bajońską powstały w 1974 roku jako część Trasy Łazienkowskiej. Z powodu złego stanu technicznego wymagały przebudowy. Na odcinku alei Stanów Zjednoczonych od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej wybudowane zostaną ekrany akustyczne, a na przebudowanych jezdniach pojawi się tzw. cicha nawierzchnia. Nowe oświetlenie i oznakowanie sprawią, że droga stanie się bezpieczniejsza. Zasadzona zostanie także nowa zieleń – drzewa, krzewy oraz liczne byliny i pnącza. Modernizację Trasy Łazienkowskiej prowadzi Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Generalnym Wykonawcą robót budowlanych jest firma WARBUD. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie 101 159 257,40 zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.