Minął właśnie rok od podpisania przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych umowy na budowę pierwszego odcinka Trasy Mostu Północnego - od węzła z ulicą Modlińską do węzła z ulicą Pułkową.
W 2009 roku rozpoczęła się budowa trasy mostowej o długości 3400 m, która zapewni kierowcom w podstawowym przekroju po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Prace obejmują także budowę trasy tramwajowej o łącznej długości 3800 m, budowę ciągów pieszo - rowerowych, ekranów akustycznych, sygnalizacji świetlnych, oświetlenia ulicznego oraz przebudowę instalacji i dróg sąsiadujących z trasą.
Wykonawca wyłoniony w przetargu, czyli konsorcjum, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua SA, ma za zadanie zrealizować budowę do końca 2011 roku. Dzięki dobrej organizacji pracy i zaangażowaniu osób kierujących projektem, wszystko przebiega zgodnie z przyjętym harmonogramem.
Wysokie tempo prac utrzymywane jest od początku realizacji inwestycji. Nie zmieniła tego nawet tegoroczna mroźna i śnieżna zima. Powstające elementy trasy są już zauważalne przez mieszkańców. Pomimo dużej skali inwestycji, utrudnień w ruchu jest niewiele i są one wprowadzane jedynie na czas konieczny do zrealizowania kolejnego etapu robót.
Wiosna na budowie
Trwające prace w zależności od rejonu budowy obejmują roboty drogowe, mostowe oraz przebudowę instalacji podziemnych.
Kontynuowana jest budowa licznych wiaduktów.
W kwietniu rozpoczęto betonowanie wiaduktu nad ul. Świderską. Szalunki zostaną wkrótce zdjęte i odsłonią kształt obiektu.
Zamontowano również ostatnie stalowe elementy konstrukcji wiaduktu, którym Trasa Mostu Północnego przebiegnie nad Wisłostradą.
Powstają także wiadukty na węźle z ulicą Marymoncką, w rejonie ulicy Prozy oraz Farysa, gdzie budowa jest skoordynowana z pracami przy kolektorze do oczyszczalni „Czajka”.
Na ukończeniu są prace przy powstającym tunelu tramwajowym pod ulicą Marymoncką. Trwa wykonywanie stropów i w najbliższych tygodniach obiekt zostanie zasypany. Wtedy też rozpoczną się prace przy wschodnim przyczółku wiaduktu łączącego ulicę Marymoncką z Trasą Mostu Północnego.
Wybetonowano również nawierzchnię nowej kładki pieszo – rowerowej nad Wisłostradą. Gotowe są prowadzące na nią schody. Wkrótce montowane będą balustrady.
Tak powstaje most
Po stronie Białołęki trwa nasuwanie konstrukcji stalowej mostu, która dociera już do ostatniej lądowej podpory. Po stronie Bielan rozpoczął się montaż konstrukcji mostu za pomocą dźwigów. Brzeg po obu stronach Wisły został wzmocniony stalowymi rurami. To konieczne, ponieważ powierzchnia musi utrzymać dźwigi montujące elementy, a te ważą po kilkadziesiąt ton. Wzmocnienie zapewnia również solidne oparcie dla podpór tymczasowych.
Zanim rozpocznie się montowanie konstrukcji mostu nad Wisłą, muszą zostać przygotowane podpory nurtowe. W tym celu wykonano palowanie, a obecnie trwa wybieranie podłoża i osuszanie. Jedna z podpór została już osuszona i rozpoczęło się skuwanie wierzchołków wykonanych wcześniej pali wielkośrednicowych. Służy to odsłonięciu prętów zbrojeniowych, które zostaną połączone ze zbrojeniem korpusu podpory.
Trwa także usypywanie ostatnich warstw nasypu przy zachodnim przyczółku mostu. Równolegle z nasypem rośnie ściana oporowa, biegnąca od ulicy Farysa do przyczółka mostu. Jest to najwyższa tego typu ściana oporowa w Polsce.
Przebudowa instalacji podziemnych i zmiany w organizacji ruchu
W rejonie ronda u zbiegu ulic Obrazkowej, Świderskiej i Myśliborskiej funkcjonuje zmieniona organizacja ruchu. W związku z rozpoczęciem prac przy przebudowie kanalizacji i wykonaniu nawierzchni tymczasowych, odcinek ulicy Myśliborskiej od ronda w kierunku centrum został zwężony do jednego pasa ruchu. Przejazd jest możliwy wyłącznie w kierunku centrum.
Przy ulicy Modlińskiej zakończono prace przy przebudowie kanalizacji i rozpoczęło się układanie krawężników wschodniej jezdni.
Zakończono także układanie krawężników na przebudowywanej, wschodniej jezdni Wisłostrady od kładki pieszo-rowerowej w kierunku centrum. Prace w tym rejonie są prowadzone w koordynacji z budową kolektora ściekowego do oczyszczalni „Czajka”. Od grudnia 2009 roku zamknięta jest wschodnia jezdnia Wybrzeża Gdyńskiego, a dwukierunkowy ruch zorganizowany został na wyremontowanej jezdni zachodniej. Kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy w każdym kierunku, z przejazdami przez pas dzielący w rejonie estakad bielańskich oraz za ul. Prozy.