Budowa Trasy Mostu Północnego rozpoczęta

Dzisiaj w samo południe rozpoczęła się budowa Trasy Mostu Północnego - największej samorządowej inwestycji w przeprawę mostową w Polsce. Koszt odcinka trasy od ul. Modlińskiej do ul. Pułkowej sięga miliarda złotych.   

Prace zrealizuje konsorcjum, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua S.A., a partnerami: Sando Budownictwo Polska Sp. z o.o., Construcciones Sánchez Dominguez – Sando S.A. oraz Kromiss-Bis Sp. z o.o.

Rozpoczęcie prac to moment, na który przede wszystkim czekali mieszkańcy Białołęki stojący dziś w korkach na moście Grota - Roweckiego i drogach dojazdowych do niego. Zmotoryzowani otrzymają nowy wygodny przejazd, rowerzyści kolejną trasę rowerową (która przybliży ich do Puszczy Kampinoskiej), a osoby korzystające z komunikacji publicznej szybki dojazd do metra na Młocinach.

Prace drogowe obejmą:      

  • budowę drogi krajowej klasy głównej ruchu przyspieszonego o łącznej dł. ok. 3,4 km z 3 pasami ruchu w każdym kierunku na odcinkach między węzłami i skrzyżowaniami
  • budowę chodników dla pieszych (ok. 8,3 km) i ścieżek rowerowych ( ok. 6,1 km)
  • roboty ziemne  (wykopy 87 tys. m3, nasypy 906 tyś. m3)
  • nawierzchnie bitumiczne - 144 tys. m2
  • ustawienie krawężników betonowych - 27,9 km
  • ustawienie obrzeży - 43,2 km
  • wzmocnienie gruntu spoiwem hydraulicznym - 49 tys. m2
  • ułożenie drenażu - 11,7 km
  • wzmocnienie podłoża gruntowego kolumnami żwirowymi – 68 tys. mb
  • oznakowanie pionowe i poziome z elementami urządzeń bezpieczeństwa  ruchu
  • realizację nowej zieleni drogowej

Do wykonania zostaną użyte:

  • koparko-ładowarki Case 695 SR oraz JCB 4CX z osprzętem (szczotki, młot itp) - 15 szt.

  • koparki kołowe z łyżkami skarpowymi Case WX 185 P, Komatsu PW 160 - 5 szt.

  • koparki gąsienicowe CAT 323 D, Case CX 240 - 10 szt;

  • spychacze Komatsu D 65 - 5 szt;

  • walce do robót ziemnych - 5 szt (okołkowane + gładkie);

  • walce do robót bitumicznych (różne typy) - 10 szt.

  • rozściełacze do asfaltu Vogele i Titan;

  • kruszarka szczękowa - 1 szt.

  • frezarki do asfaltu - 5 szt.

  • wywrotki cztero i trzyosiowe - 30 szt.

 Pozostałe prace to :

  • budowa dwutorowej trasy tramwajowej o dł. ok. 4 km
  • budowa sygnalizacji świetlnej na 3 dużych skrzyżowaniach
  • budowa kanalizacji ogólnospławnej, sanitarnej i wodociągowej dł. ok. 26,7 km
  • budowa ok. 8,2 km ekranów akustycznych, mających na celu zmniejszenie hałasu powstałego przez ruch pojazdów
  • przebudowa linii wysokiego, średniego oraz niskiego napięcia
  • budowa sieci teletechnicznej   
  • wzmocnienie wału przeciwpowodziowego Wisły

Prace zaplanowane na najbliższe miesiące nie spowodują utrudnień w ruchu.

W pierwszej kolejności wykonane zostaną roboty ziemne, polegające na wzmocnieniu słabonośnego podłoża kolumnami żwirowymi. Prace te będą realizowane w rejonie planowanego węzła Pułkowa, a w drugiej połowie czerwca rozpoczną się wiercenia oraz badania geotechniczne po stronie węzła Modlińska. W połowie lipca startują roboty związane z posadowieniem przyczółków i podpór pod most. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu planowane są w sierpniu.

Przeprawa mostowa będzie miała długość ok. 795m. Konstrukcyjnie złożą się na nią trzy niezależne obiekty inżynierskie (oddzielny dla jezdni północnej, południowej oraz trasy tramwajowej wraz z ciągiem rowerowo-pieszym) o konstrukcji stalowej zespolonej, posadowione na palach o średnicy 150 cm. Najdłuższe z dziesięciu przęseł mostu, nurtowe, będzie miało 160 m. Dwie podpory mostu znajdą się w nurcie rzeki, pozostałe będą częściowo na terenach zalewowych. Nad podporą nurtową wysokość konstrukcji wyniesie ponad 9 m.

Węzeł Pułkowa na lewym brzegu Wisły składał się będzie z 10 wiaduktów drogowych, kładki dla pieszych i 9 murów oporowych. Węzeł Modlińska na prawym brzegu rzeki to 5 wiaduktów posadowionych na palach i 9 murów oporowych.

  • łączna długość 15 wiaduktów - ok. 1030 m, o rozpiętości od 17 m do 23 m
  • łączna długość 18 ścian oporowych - ok. 2500 m, o wysokości od 1,4 m do 9,3 m
  • do budowy obiektów zostanie użyte ok. 120 tys. m3 betonu, ok. 14 tys. ton stali zbrojeniowej i 10 400 ton stali konstrukcyjnej
  • całkowity ciężar konstrukcji stalowej mostu to około 9,4 tys. t
  • łączna długość chodników dla pieszych wyniesie ok. 8,3 km, ścieżek rowerowych 6,1 km.

Wykonawcą dokumentacji projektowej pierwszego odcinka Trasy Mostu Północnego jest  biuro projektowe Schüßler-Plan Ingenieurgesellschaft GmbH. Umowa na projekt mostu podpisana została w czerwcu 2007 r. na kwotę 15,8  mln złotych. Dokładnie po roku, w czerwcu 2008 r. ogłoszony został przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Odstąpienie w 2007 r. od koncepcji zamówienia w jednym przetargu dokumentacji projektowej wraz z realizacją  prac budowlanych („zaprojektuj i wybuduj”), pozwoliło miastu zaoszczędzić ponad 600 mln złotych. Taka jest bowiem różnicą pomiędzy najniższą ofertą, która wpłynęła w unieważnionym w styczniu 2007 r. przetargu na projekt i budowę Trasy Mostu Północnego, a kosztem obecnie realizowanego projektu wraz z oddzielnie zleconymi pracami budowlanymi.

Jeszcze w tym roku Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych planuje podpisanie umowy na budowę kolejnego odcinka trasy - od węzła z ul. Pułkową do węzła przesiadkowego "Młociny" (długość ok. 1 km).  W drugiej połowie lipca poznamy również oferty na dokumentację projektową fragmentu trasy od ul. Modlińskiej do ul. Płochocińskiej (długość 4,1 km).

W kolejnych etapach realizowane będą odcinki:

  • od węzła przesiadkowego „Młociny” do Trasy NS (długość ok. 1,5 km)
  • od ul. Płochocińskiej do granicy miasta w kierunku wschodniej obwodnicy (długość ok. 4,5 km)

Trasa Mostu Północnego ma docelowo połączyć Trasę NS ze wschodnią obwodnicą Warszawy.